Złota dwunastka Margaret Hughes – socjalizacja psa wieku szczenięcego

Złota dwunastka Margaret Hughes to program obejmujący doznania i doświadczenia pomagające w socjalizacji psa w wieku szczenięcym. To właśnie w tym czasie nasz pupil uczy się bycia psem i ma kontakt z innymi psami oraz ludźmi.

Pierwszy etap socjalizacji ma miejsce u hodowcy

Gdy szczenię ma około 8 tygodni zwykle trafia do nowego opiekuna. Kontynuuje on naukę różnych doświadczeń aż do 12 tygodnia życia psa. To najlepszy czas, aby pokazać mu wszystko, z czym będzie spotykał się w późniejszym życiu. Różne sytuacje, dźwięki, osoby, pojazdy, powierzchnie itp. Pamiętajmy, że skojarzenia, które budujemy powinny być pozytywne (a przynajmniej neutralne). Nie powinniśmy nigdy do niczego zmuszać psa i wzbudzać w nim lęku.

Co przedstawia złota dwunastka Margaret Hughes

W okresie socjalizacji szczenię powinno:

  • Chodzić po co najmniej 12 różnych powierzchniach takich jak: trawa, kamienie, śnieg, woda, śnieg, piasek, beton, drewno, płytki, linoleum, parkiet, dywan itp.
  • Bawić się co najmniej 12 różnymi przedmiotami w tym zabawkami twardymi i miękkimi, dużymi i małymi piłkami, zabawkami wydającymi dźwięki i piszczącymi, przedmiotami drewnianymi i o różnych powierzchniach – szorstkimi, gładkimi itp.
  • Poznać co najmniej 12 różnych miejsc: ogród, piwnica, winda, domy innych osób, boisko szkolne, łąk, las, piwnica, autobus, tramwaj, stacja kolejowa, przejście podziemne itp.
  • Zapoznać się i bawić z co najmniej 12 różnymi osobami: dziećmi, kobietami, mężczyznami, osobami starszymi oraz niepełnosprawnymi (poruszającymi się na wózku, za pomocą kul), osobami w kapeluszach, kapturze, okularach słonecznych, z parasolem, kijem, a także osobami w kasku itp.
  • Poznać co najmniej 12 różnych odgłosów… pralki, odkurzacza, miksera, spadającego garnka, karetki na sygnale, ciężarówki, motocykla oraz bawiących się, płaczących i krzyczących dzieci itp.
  • Poznać co najmniej 12 szybko poruszających się obiektów czyli rowery, deskorolki, rolki, samochody, motocykle, biegający ludzie, tramwaje, pociągi, koty itp.
  • Podołać co najmniej 12 różnym wyzwaniom np. chodzenie po schodach (również ażurowych) i kładce, wchodzenie do kartonowego pudła, bieganie za piłką, zabawa kulą smakulą, 101 zabaw z pudełkiem, przechodzenie przez tunel, pływanie itp.
  • Być dotykanym przez opiekuna i rodzinę na co najmniej 12 sposobów w tym branie na ręce, obracanie na grzbiet, przytrzymywane między nogami, oglądanie zębów, uszu, opuszek łap itp.
  • Jeść z co najmniej 12 różnych pojemników takich jak metalowa miska, pudełko, papier, kubek, plastikowy kubeczek, kongo, łyżka, patelnia, torba papierowa, mata węchowa itp.
  • Jeść w co najmniej 12 różnych miejscach np. na podwórku, klatce schodowej, w piwnicy, w łazience, w domu znajomych, w samochodzie, na boisku, pod parasolem itp.
  • Bawić się z co najmniej 12 różnymi szczeniętami i zrównoważonymi dorosłymi psami
  • Zostać co najmniej 12 razy samemu z dala od rodziny i innych zwierząt na ok. 5-45 minut

Braki w socjalizacji są praktycznie nie do odrobienia w późniejszym życiu. Jeśli adoptowałeś starszego psa, również możesz uczyć go różnych doświadczeń. Prawdopodobnie zajmie Ci to więcej czasu, a w przypadku problemów zawsze warto skontaktować się z behawiorystą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *